Tvättstuga
Tvättstuga finns på port 48AB mer information hittar du här: Tvättstuga
Sophantering
Miljöstation
Miljöstation hittar du framför port 54. Här kan du återvinna kartong, plast, glas, batterier, tidningar och mindre metall.
Restavfall
- Knyt ihop påsen ordentligt så slipper de som sanerar våra soprum ta reda på din ”gegga”.
- Förstärk gärna med två påsar om dina sopor är blöta.
- Släng bara sådant som ej kan återvinnas och använd alltid en påse som knyts ihop. Detta betyder att tomma papperspåsar, kartonger osv ej ska kastas där.
- Stäng luckan när du kastat dina sopor. På så sätt luktar det bättre i våra trapphus.
Matavfall
Från och med 1 januari 2024 är det enligt lag obligatoriskt för alla att sortera ut matavfall. Insamlingskärl för matavfall finns i separat rum vid port 50. Om din bricka inte funkar för matavfall, kontakta styrelsen för att registrera dig.
Matavfallet ska läggas i den bruna papperspåsen. Låt blött matavfall rinna av i vasken och lägg gärna lite ofärgat hushållspapper i botten av påsen. Mat som luktar mycket, till exempel räkskal och fisk, kan du slå in i lite ofärgat hushållspapper innan du lägger det i den bruna påsen.
Matavfallet blir bland annat fossilfritt drivmedel till kollektivtrafik och miljövänlig gödning som används av regionala bönder.
Vad ska jag slänga i matavfallsinsamlingen?
- Matrester, råa och tillagade
- Bröd, kakor och gryn
- Skal och rester från frukt och grönsaker
- Kaffesump och tepåsar
- Skaldjur, även skalen
- Fågel-, fisk- och köttben (små och tunna)
- Pasta och ris
- Ägg och äggskal
- Ofärgat hushållspapper och servetter
Vad ska jag INTE slänga i matavfallsinsamlingen?
- Tobak, fimpar och snus
- Tuggummi
- Krukväxter och jord
- Kattsand, strö eller sågspån från burdjur
- Dammsugarpåsar
- Grova köttben
- Tops och plåster
- Glass- och ätpinnar
- Grillkol och aska
- Trädgårdsavfall
Grovsopor
Separat rum för grovsopor finns vid port 52. Det är viktigt att vi endast slänger grovsopor som går ner i behållarna. Det finns ett separat kärl för elsopor. För öppettider se anslagstavlan i porten.
Större grovsopor och farligt avfall lämnas till närmaste återvinningscentral https://www.solna.se/bygga-bo–miljo/avfall-och-atervinning
Notera att föreningen tar hit en container ett par gånger per år (se anslag i portarna när detta sker). Det är ett ypperligt tillfälle att slänga lite större saker som inte får rum i grovsoprummens behållare.
TV & Internet
Föreningen är ansluten till Tele2 och Bredband2 gruppanslutning 1000mbit/1000mbit.
För support för internet via Bredband2. Kontakta deras kundtjänst på nummer: 0770-811 000 eller besök deras kundsupport på https://www.bredband2.com/privat/kundtjanst/felsok-och-drift/
Parkering
Föreningen har inga parkeringar. Frågor kring boendeparkering och förhyrd parkering i ex Motorborgen se https://www.solna.se/bygga-bo–miljo/parkera-i-solna
Förråd
Varje bostadsrätt har ett tillhörande förråd. För ansökan om eventuellt extra förråd kontaktas styrelse via ”kontakta oss” formuläret.
Nyckelbrickor
Boende använder nyckelbrickor för att komma in i fastigheten, mellan klockan 23-06 krävs dessutom en pinkod. Den personliga koden väljer man första gången man använder en av brickorna. Pinkoden ska ha fyra siffror och gäller sedan för samtliga hushållets brickor.
Besökare till fastigheten kan söka efter namn via porttelefonen, välja namn och därefter ringa upp boende. Uppringning sker till av boende valt telefonnummer (både fast- och mobiltelefon) och boende kan prata med besökare i porten. För att släppa in besökaren, tryck 5.
Boende ska kontrollera att dörrarna stängs ordentligt efter in- eller utpassering.
Det är viktigt att styrelsen blir underrättad om en bricka kommer bort så att den snarast kan spärras och därmed bli obrukbar i vårt system.
Använd vår kontaktformulär nedan för att beställa nyckelbrickor eller göra ändringar på porttelefonen. För att beställning av nya/ersättningsbrickor skall verkställas behövs även beloppet swishas till 123 546 5612 med meddelande: nyckelbricka, namn och antal. Exempel: Nyckelbricka, Andersson, 2st.
Regler för porttelefon och brickor
- Endast medlemmar får beställa nyckelbrickor och meddela namn på porttelefonen.
- Vid andrahandsuthyrning så ersätts medlemmen med andrahandshyresgästens namn på porttelefonen.
- Max 4 namn på porttelefonen per lägenhet.
- Max 6 brickor för varje lägenhet.
- Brickor för externa parter som (städ, sjukvård och annat) så är medlems ansvar att rapportera inaktivering.
- Trasiga brickor byts ut mot nya för 50 kr/st.
- Extra brickor kostar 100 kr/st.